لطفا نام خود را وارد کنید

نحوه انتقال سند مالکیت ملک

8 خرداد 1399
نحوه انتقال سند مالکیت ملک
نحوه انتقال سند مالکیت ملک

یکی از بهترین و بزرگترین اتفاق هایی که میتواند در زندگی برای شما رقم بخورد ، خرید خانه ای مناسب باشد.همانطور که میدانید انتقال سند مالکیت در زمان خرید و فروش ملک بسیار مهم و الزامی میباشد که باید مراحل قانونی را به خوبی بدانیم. در این مطلب قصد داریم نحوه انتقال سند را برای شما شرح دهیم

بعد از انتخاب و خرید ملک مناسب قرار داد خرید ( مبایعه نامه ملک ) ملک ، توسط املاک تعیین و تنظیم میشود و به شما کد رهگیری داده خواهد شد. این کد رهگیری برای افزایش اطمینان از صحت معامله و همچنین جلوگیری از فروش دوباره ملک به شخص دیگر ارائه میشود. بعد از این مرحله ، طرفین معامله با حضور در دفتر خانه ، سند را به نام خریدار منتقل میکنند

انتقال سند ملک

در این مرحله فروشنده ، همراه خود تمامی مدارک لازم اعم از مبایعه نامه و همچنین سند ملک را برای دریافت استعلام های لازم به دفتر اسناد رسمی میبرد که رسیدن این استعلام به دست فروشنده حدودا دو هفته زمان می برد و مسائلی نظیر گرو بودن سند و یا قرار گرفتن در طرح های مختلف ساخت و ساز شهری مورد بررسی قرار می گیرد


مفاصا حساب دارایی ملک

برای گرفتن مفاصا حساب دارایی ، فروشنده می بایست به اداره دارایی مراجعه نموده و مدارک مربوطه را با خود به اداره دارایی ببرد و تحویل دارایی دهد. بعد از آن نیز باید مالیات را در همان محل اداره و یا مراجعه به یکی از شعبه های بانک ملی پرداخت و در نهایت با مراجعه کردن به اداره مالیات ، مفاصا حساب دارایی ملک خود را دریافت نماید

انتقال قطعی سند ملک

در آخرین مرحله نیز ، خریدار و فروشنده هر دو برای انتقال رسمی ملک می بایست به همراه تمامی مدارک شامل مدارک شناسایی ، مفاصا حساب شهرداری و دارایی ، سند مالکیت ، کپی مبایعه نامه و کد رهگیری و سایر مدارک مرتبط با ملک در دفتر اسناد حاضر شوند تا سند مالکیت ملک به صورت قطعی به نام خریدار ثبت و منتقل شود



مقالات مرتبط