امامزاده بی بی سکینه

امامزاده بی بی سکینه

درباره نحوه از دنیا رفتن بی بی سکینه در کتب کنزالانساب و وانگهی در کتاب بحرالانساب آمده است که: فرزندان امام موسی کاظم (علیهم السلام) عبدالرحمن، زید، سلیمان، حمزه و سکینه خاتون در ولایت زهرآب افتادند، عبدالرحمن و زید را در پلنگ آباد و سلیمان را کوشک آباد و سکینه خاتون بنت امام موسی کاظم (علیهم السلام) را در شهر آباد شهید کردند، خارجیان مرد آباد از عقب آمدند، در شهر آباد چشمه ای بود پر آب که حضرت سکینه خاتون خود را در متوسط آب افکند و غایب شد. بقعه ای در آنجا ساخته شد و آن را مزار هزارخانی نهادند. (کتاب بحرالرحاب، ص569)

نسب امامزاده بی بی سکینه در کتاب بحرالحرحاب، ص 569 فرزند امام موسی بن جعفر (علیه السلام) و خواهر گرانقدر حضرت علی بن موسی الرضا(علیه السلام) می باشد.

یکی از مصفاترین زیارتگاههای حومه شهرستان شهریار، بقعه متبرکه امامزاده بی بی سکینه (علیها السلام) می باشد که در جاده ملارد و در مسیر جاده ترانزیت غرب مملکت جنب صالح آباد خاتونلر صفادشت پیمان گرفته است که زیارتگاه عاشقان و مریدان اهل بیت (علیهم السلام) و صاحب کرامات فراوانی است که مورد پروا زائران از شهرهای گوناگون کشور می باشد و سالانه میلیون ها نفر به زیارت حضرتش مشرف می شوند. ساختمان اصلی بقعه که نوساز و دارای تزیینات معماری اسلامی از قبیل کاشی کاری و آیینه کاری با دیوارهای باربر و سقف طاق ضربتی با نمای سنگ و داخل بقعه به صورت آینه کاری و حائز ضریح نقره ای طلاکوب که در سال 1372 توسط هنرمندان اصفهانی طراحی و نصب گردیده و بقعه مزبور داراي گنبدي آجري با پوشش كاشي خشتي است كه اخيراً ساخته شده است. دو گلدسته نيز در طرفين ايوان ورودي بنا گرديده است. این بقعه از امکانات رفاهی پسندیده مثل زائرسرا، یکتا فرهنگی جهت کاربرد زائرین ارجمند برخوردار است در محوطه بقعه گورستان و غسالخانه و سردخانه قرار دارد و حائز طرح جامع می باشد. اين امامزاده داراي 40 باب زائرسرا با 115 اتاق جهت استراحت و اسكان زائران و نيز امكانات اوليه جهت زوار است. در فضاي صحن امامزاده قبور شهدا قرار دارد. در مجاورت اين بقعه بازارچه اي فصلي استوار مي گردد.

این امامزاده در میان باغ های سرسبز ملارد واقع گردیده و با توجه به جاذبه های باغ ویلایی منطقه گزینه ای زیبا برای آخر هفته شما می باشد

جستجوی مطلب
مطالب مربط
کلمات کلیدی