قره تپه شهریار

قره تپه شهریار

زنجیره شکوه قره‌تپه از شهریار تا اسپانیا

زنجیره شکوه قره‌تپه از شهریار تا اسپانیا

شهریار- قره‌تپه با هفت هزار سال قدمت از مهم‌ترین آثار باستانی شهرستان شهریار به شمار می‌رود و به همین دلیل مسئولان در تلاش برای راه‌اندازی موزه در منطقه و ارتقای گردشگری آن هستند..

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: شهرستان شهریار یکی از مناطق منحصربه‌فرد در استان تهران به شمار می‌رود که به دلیل برخورداری از موقعیت طبیعی و جغرافیایی خاص، بهره‌مندی از باغات متعدد، دسترسی آسان به فرودگاه‌های امام خمینی(ره)، پیام و مهرآباد و شاهراه‌های مواصلاتی متعدد، استقرار در بین دو کلان‌شهر کشور همچون تهران و البرز و آب‌وهوای مطبوع می‌تواند به منطقه‌ای کم‌نظیر در حوزه گردشگری کشور تبدیل شود.

نگین سبز غرب استان تهران علاوه بر استعدادهای طبیعی در حوزه‌های تاریخی نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

یکی از نقاط برجسته در حوزه گردشگری تاریخی معطوف به محدوده قره‌تپه در این شهرستان می‌شود، اثری باستانی با قدمتی بالغ‌بر هفت هزار سال، که می‌تواند گردشگران بسیاری را از اقصی نقاط کشور و حتی دنیا جذب کند.

قره تپه

این ناحیه باستانی بین سال‌های ۳۶ تا ۳۳ هجری شمسی توسط باستان شناسان انگلیسی و فرانسوی شناسایی و بعدها مشابه آثار و اشیای به‌دست‌آمده از این محدوده در کشورهای ایتالیا و اسپانیا نیز کشف شد.

 طراحی بی‌نظیر سیستم هدایت آب در قره‌تپه

فرشید ستایش راد رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شهریار در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: قره‌تپه، شناسنامه تاریخی و افتخار فرهنگی این شهرستان محسوب می‌شود.

وی افزود: قدمت این اثر باستانی به پنج هزار سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد و آثار بسیار گرانبهایی نیز در طول سال‌های گذشته از آن استخراج‌شده است.

قره تپه

رئیس میراث فرهنگی شهریار عنوان کرد: یکی از نکات قابل‌توجه در این محدوده، فرآیند هدایت آب در قره‌تپه است که مؤید توانمندی ساکنان این منطقه در حوزه معماری و مهندسی است و بررسی‌های انجام‌شده حاکی از برخورداری آن‌ها از سیستم فاضلاب در هفت هزار سال گذشته است.

ستایش راد در خصوص میزان استقبال گردشگران خارجی در این محدوده تاریخی گفت: با توجه به در نظر گرفتن ملاحظات امنیتی در ارتباط با بازدید و ورود گردشگران خارجی، اطلاعاتی به ما ارائه نمی‌شود، بنابراین آماری در خصوص تعداد بازدیدهای گردشگران خارجی از این محدوده در اختیار نیست.

قره تپه

وی افزود: این اثر در ۲۷ دی‌ماه سال ۷۷ به شماره ۲۲۵۴به ثبت ملی رسید اما ثبت جهانی آن مستلزم پیش‌نیازهای خاص خود است که با توجه به شرایط موجود، امکان‌پذیر به نظر نمی‌رسد.

ستایش راد گفت: اصلی‌ترین هدف گذاری ما در این بخش معطوف به راه‌اندازی سایت موزه قره‌تپه می‌شود که در صورت فراهم شدن زیرساخت‌های آن، اقدام مثبتی در عرصه جذب هرچه بیشتر گردشگران به غرب استان تهران محسوب می‌شود.

 قره‌تپه در زمره نخستین روستاهای کشور قرار دارد

قره تپه

احمدعلی قندالی پژوهشگر فرهنگ و زبان‌های باستانی در تشریح مختصات تاریخی این منطقه گفت: قره‌تپه از نمونه مناطقی است که انسان‌های غارنشین پس از خروج از غار، زندگی یکجانشینی را در آن آغاز کرده‌اند.

وی افزود:به تعبیری قره‌تپه از نخستین روستاهای کشور ایران درگذشته‌های دور و کهن به شمار می‌رود که میزبان انسان‌هایی بوده که رویه‌ای جدید از زندگی را پس از خروج از غار در پیش‌گرفته‌اند.

قندالی در ارتباط با مکشوفات به‌دست‌آمده از قره‌تپه گفت: کوزه، گلدان، ظروف گلی و سفالی به رنگ‌های قرمز، خاکستری، سیاه و ... از نمونه اقلام کشف‌شده در این منطقه به شمار می‌رود که بخشی از آن در موزه ایران باستان به نمایش گذاشته‌شده است.

قره تپه

پژوهشگر فرهنگ و زبان‌های باستانی عنوان کرد: مشابه این آثار در کشورهای اسپانیا و ایتالیا نیز کشف‌شده که در این مناطق نیز تحت عنوان قره تپه از آن یاد می شود و این امر موید وجه اشتراک تاریخی و فرهنگی میان اقوام ساکن در این نقطه از شهریار و گروه های ساکن در محدوده قره تپه کشورهای مذکور در آن مقطع تاریخی است.             

لزوم توجه هر چه بیشتر مسئولان به جاذبه های گردشگری

نظرات محققان در خصوص پیشینه و ویژگی های فرهنگی و تمدنی قره تپه، موید جایگاه برجسته این منطقه تاریخی در استان تهران و حتی کشور است و در صورت تجهیز و فراهم شدن این ناحیه به الزامات مورد نیاز گردشگران اعم از هتل ها، امکانات رفاهی و... می تواند خیل کثیری از محققان، پژوهشگران و دوستداران تاریخ، فرهنگ و هنر را به سوی خود جذب کند.

قره تپه

بدون شک انقباض بودجه ای و محدودیت های اعتباراتی، وسواس و ملاحظه گری را از سوی برخی مسئولان ذیربط در تخصیص بودجه به بخش های گوناگون افزایش داده اما نباید از نظر دور داشت که تزریق پول و اعتبارات در حوزه گردشگری، باز آوری مطلوبی به همراه دارد، تجربه ای که سال هاست کشورهای توسعه یافته با تکیه برآن به سودآوری قابل توجهی دست یافته اند.

منطقه‌ای همچون قره‌تپه با چنین مختصات و ویژگی‌هایی، می‌تواند درافزایش درآمدهای شهرستانی نقش مؤثری ایفا کند، امری که شاید کمی دیر بازده به نظر برسد اما ضریب ریسک و خطای آن بسیار محدود و ناچیز است و در صورت تقویت و فراگیر شدن این رویکرد و تجدیدنظر در اولویت‌گذاری‌های کلان کشوری برای ارتقای گردشگری و تأمین الزامات آن، بستن فلکه‌های نفت برای اداره کشور نیز امری دست‌یافتنی خواهد بود.

خبرنگار:ناصر رمضانی