جزئیات عرضه املاک سازمانی شهرداری تهران در بورس کالا اعلام شد

جزئیات عرضه املاک سازمانی شهرداری تهران در بورس کالا اعلام شد

ابوالفضل فلاح معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در رابطه با فرآیند عرضه املاک شهرداری در بورس کالا اظهار کرد: فرآیند عرضه از آغاز شده است و در وهله اول دو ملک مسکونی در منطقه 2 تهران با قیمت کارشناسی شده 9 میلیارد و 100 میلیون تومان و 16 میلیارد و 100 میلیون تومان برای عرضه آماده شده است. برنامه شهرداری به صورت مستمر عرضه املاک در بورس کالا است.

وی در خصوص تفاوت شیوه مزایده در بورس کالا و روش قدیمی حراج افزود: تفاوت اساسی که تاکنون می‌توان برای فروش املاک عرضه شده به آن اشاره کرد این است که هم اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند خرید کنند هم پیمانکارانی که طلب دارند برای تائیدیه طلب‌های خود می‌توانند در بورس کالا برای خرید این املاک اقدام کنند.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران ادامه داد: تفاوت عرضه در بورس کالا نسبت به مزایده‌های عادی این است که در مزایده چندین ماه فرآیند طول می‌کشید و همینطور هزینه برای روزنامه و تبلیغات دربرداشت. اگر روز مزایده تعداد نفرات به حد نصاب نمی‌رسید و یا قیمت عرضه از قیمت کارشناسی شده کمتر می‌بود مزایده چند ماه به عقب می‌افتاد و مجدد هزینه‌هایی متحمل می‌شد، اما در این روش اجرا کننده شخص ثالث یعنی بورس کالا است. نظارت سه قوه وجود دارد و تمام کارها شفاف است و شائبه‌ای وجود ندارد. در بورس کالا اگر در روز حراج به قیمت نرسید این روند تا هفت روز برای 7 بار ادامه دارد و بعد از 7 روز نیز امکان تمدید وجود دارد؛ ولی در مزایده بعد از هر بار حراج ممکن است چند بار فرایند به تعویق بیافتد.

فلاح در خصوص نحوه قیمت گذاری املاک در بورس کالا گفت: اول ملک توسط کارشناس رسمی قیمت گذاری می‌شود و فرایند کارشناسی باید مورد پذیرش بورس قرار بگیرد. روز حراج هر کسی بیشترین پیشنهاد نسبت به پایه قیمت گذاری شده را ارائه دهد، در مزایده برنده خواهد بود.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران دیگر ویژگی‌های بورس کالا را سرعت عمل دانست و افزود: در زمان مشخص اقساط را تحویل می‌گیریم. 10 درصد به عنوان نقد و در سه بازه زمانی معین 30 درصد مابقی گرفته می‌شود و بعد ملک تحویل داده می‌شود. سپس ظرف مدت 45 روز سند داده می‌شود. بورس در واقع تضمین می‌کند که فرد خریدار خیالش راحت باشد که این سند مشکل و معارضه قضائی نداشته باشد، مثلاً به چند نفر فروخته نشده باشد.

فلاح ادامه داد: درباره پیمانکاران نیز که بخش جدیدی از ارائه خدمت در بورس کالا است قبلاً مکانیزم، کارگزاری پیمانکاری بوده که حداقل 4 ماه این مکانیزم زمان می‌برد و تا تحویل سند حدود یک سال زمان می‌برد. ولی در روش جدید کمتر از یک ماه تمام کارها به سرانجام می‌رسد و از نظر قیمتی هم زیر قیمت کارشناسی شده یا برابر با قیمت کارشناسی شده است. پیمانکاران خیالشان راحت است که ظرف زمان مشخص سند و ملک را خواهند گرفت.

وی تاکید کرد: مزیت مهم دیگری که وجود دارد شفافیت است. هیچ حیاط خلوتی در انتقال املاک نخواهد بود. در گذشته اتفاقی که می‌افتاد به طور مثال اطلاعیه مزایده فقط به اشخاص خاصی داده می‌شد یا در روز خاصی منتشر می‌شد یا ملک بهتر را به فرد خاصی می‌دادند، اما در بورس کالا این امکان دیگر وجود نخواهد داشت.

فلاح خاطرنشان کرد: در حالت فعلی مناطقی که ملک قابل عرضه ندارند مانند مناطقی در جنوب شهر تهران، پیمانکاران از همه مناطق می‌توانند در بورس کالا مشارکت کنند و ملکی در منطقه دارای قابلیت عرضه را انتخاب و خریداری کنند.

معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران گفت: عرضه املاک در بورس کالا می‌تواند به اقتصاد مسکن در کشور کمک کند و باعث خارج شدن دلالان از این عرضه خواهد شد. امیدوارم سایر نهادها دست به این اقدام بزنند و املاک خود را عرضه کنند.

وی خاطرنشان کرد: هدف ما از عرضه ملک در بورس کالا تأمین مالی برای اجرایی کردن پروژه‌های عمرانی شهرداری است و قصد داریم این اتفاق به صورت مستمر انجام شود. ما به دنبال درآمد نیستیم و هدف ما خدمت است. مولد سازی دارایی‌ها در دستور کار است تا جریان خدمت برای اجرا شدن پروژه‌های عمرانی در شهر تهران فعال شود. اطمینان می‌دهیم این محل درآمد برای هزینه‌های جاری استفاده نشود و فقط پروژه‌های عمرانی اجرایی شود.

فلاح در رابطه با دلیل عرضه 2 ملک در بورس کالا تصریح کرد: دلیل اینکه دو ملک برای شروع در بورس کالا عرضه شد این است که در هر کاری اول باید به صورت آزمایشی فرایند انجام شود و پس از اطمینان و شناخت نقاط قوت و ضعف، با توان بیشتر آن کار انجام شود. در حال حاضر 19 ملک آماده عرضه داریم که در هر هفته عرضه خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی که همه بانک‌ها تمایل زیادی به خرید ملک دارند و آیا این امکان برای آنها فراهم است، گفت: بانک مرکزی این اجازه را به بانک‌ها نمی‌دهد و محدودیت ایجاد کرده است، مگر اینکه صرفاً برای بدهی باشد.

 معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران افزود: هدف گذاری که ما داریم این است که تا پایان سال حداقل 500 میلیارد مولدسازی داشته باشیم. باید اشاره کنم هر دو ملک عرضه شده در مرحله اول عرضه املاک در بورس کالا، قبلاً به عنوان خانه سازمانی در اختیار مدیران قرار داده می‌شد و ما به عمد از این دو ملک شروع کرده ایم تا نشان دهیم سیاستگذاری جدید ما در اختیار قرار دادن خانه سازمانی به مدیران نیست.